dinsdag 5 juni 2012

Aardbeien-room-taart




Zeg nou zelf, ziet dit er niet heerlijk uit? Ik was meteen verkocht toen ik een foto van deze taart zag (ok, niet deze foto hoor) en besloot dat ik die moest gaan maken. Ik heb eerst maar eens het recept vertaald en omgerekend naar de maat springvorm die ik had. Helaas had ik niet goed gerekend, maar het was toch een heerlijke taart.

De basis van de taart is genoisebeslag (voor een vorm van 22-24 cm):
  • 4 eieren
  • 100 gram fijne tafelsuiker
  • 1/4 theelepel zout
  • 80 gram bloem
  • 20 gram maïzena
  • 50 gram boter
Scheid de eieren. Klop de eiwitten stijf en voeg beetje bij beetje de helft van de suiker toe. Klop in een andere kom de dooiers met de rest van de suiker en het zout tot een dikke bleke crème. Spatel de dooiermassa door het geklopte eiwit en spatel daarna de bloem en maizena er in gedeeltes doorheen. Klaar de boter en voeg deze als laatste toe.
Schep het beslag in een beboterde en bebloemde springvorm en bak 40 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden. Laat de cake ondersteboven op een taartrooster afkoelen.
Ik gebruikte een springvorm van 24 cm, en vond in het uiteindelijke resultaat de laag taart iets te dik.

Dan het recept voor de vulling, de juiste hoeveelheden voor een vorm van 24 cm:
  • 500 gram aardbeien
  • 3 blaadjes gelatine (komt overeen met 5 gram - dr. oetker - van een ander merk kan de hoeveelheid afwijken)
  • 160 gram mascarpone
  • 340 ml slagroom
  • 140 gram suiker
  • vanille-essence
Snijd de aardbeien in kleine blokjes, maar houd 10 aardbeien apart.
Week de gelatine, knijp hem uit, verwarm tot het is opgelost en laat het afkoelen. Klop de slagroom op en roer voorzichtig de gelatine erdoor.
Mix de mascarpone, suiker en essence met een ballonklopper. Voeg de slagroom gelatine-mix toe en mix weer. Meng de blokjes aardbeien door het roommengsel.

Snijd de cake in twee helften. Leg één helft weer in de springvorm. Snijd de overgebleven aardbeien door de helft en zet ze langs de rand van de springvorm. Vul de vorm met met room-aardbeienmengsel en zorg dat tussen de aardbeien aan de rand ook voldoende room zit. Leg de andere helft van de cake bovenop de taart. Laat de taart minimaal 5-6 uur opstijven in de koelkast.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten